Navn og hjemsted
§ 1.
Foreningens navn er Haverefugiet Sorø. Foreningen er stiftet den 3. februar 2011 med hjemsted i Sorø Kommune. Foreningen er åben for alle privatpersoner og virksomheder, der kan gå ind for formålet. Der betales et kontingent, hvor størrelsen besluttes på en generalforsamling.
Formål og hæftelse
§ 2.
Formålet med Haverefugiet Sorø er at udvikle og understøtte haverefugier for stressramte i Danmark. Dette kan ske gennem aktiviteter og økonomisk støtte til rehabilitering af stressramte og til belysning af udviklingstendenser nationalt og internationalt og i form af medlemsmøder, seminarer, hjemmeside mv.
Stk. 2 Foreningen er primært en kontingentforening, der alene hæfter ved sin formue overfor de påtagne forpligtigelser. Ingen medlemmer hæfter personligt for foreningens eventuelle gæld.
Stk. 3 Bestyrelsen medlemmer modtager ikke honorarer for hvervet.
Stk. 4 Tegningsret. Foreningen tegnes ved underskrift af formanden. Dog ved køb, salg eller pantsætning af fast ejendom samt ved optagelse af lån af den samlede bestyrelse.
Ledelse
§ 3.
Haverefugiet ledes af en bestyrelses på 5 medlemmer, der vælges på en årlig generalforsamling, der afholdes i februar måned.
Stk. 2 På generalforsamlingen vælges 5 medlemmer, 2 suppleanter, 1 revisor og revisorsuppleant. Kun tilstedeværende medlemmer har stemmeret. Der kan stemmes på lige så mange personer, som antal poster på valg.
Stk. 3 Valgperioden er 2 år med mulighed for genvalg. I lige år afgår 2 af bestyrelsens medlemmer, og i ulige år afgår 3 bestyrelsesmedlemmer. Suppleanter, revisor og revisorsuppleant vælges for 1 år.
Stk. 4 Stemmeret har alle medlemmer, der har indbetalt kontingent. Fraværende valgbare medlemmer kan vælges, når der skriftligt foreligger tilsagn om, at vedkommende vil modtage valg.
Stk. 5 Valg på generalforsamlingen er skriftlige, med mindre der kun er det antal kandidater, som skal vælges.
Stk. 6 Bestyrelsen konstituerer sig med formand og en kasserer. Den udarbejder egen forretningsorden og fastsætter sin mødefrekvens og mødeform. Dog afholdes mindst 2 årlige bestyrelsesmøder. Bestyrelsen tilrettelægger generalforsamlingen.
Stk. 7 Regnskabsåret følger kalenderåret.
Stk. 8 Mødereferater, indkaldelser og anden orientering sendes til medlemmerne på mail.
Stk. 9 Den af bestyrelsen valgte kasserer forestår foreningens økonomi.
Generalforsamling
§4.
Generalforsamling afholdes i marts måned og er foreningens højeste myndighed.
Stk. 2 Generalforsamling indkaldes på mail med mindst 3 ugers varsel. Forslag der ønskes behandlet, indsendes til formanden senest 2 uger før. Indkomne forslag sendes til medlemmerne senest 1 uge inden generalforsamlingen.
Stk. 3. Generalforsamlingens dagsorden skal bl.a. indeholde følgende faste punkter:
- Valg af dirigent
- Formandens beretning
- Aflæggelse af regnskab
- Fastsættelse af kontingent
- Indkomne forslag, herunder bestyrelsens forslag
- Forslag til budget, herunder næste års kontingent
- Valg af bestyrelsesmedlemmer og suppleanter
- Valg af revisor og revisorsuppleant
- Evt.
Ekstraordinær generalforsamling
§ 5.
Ekstraordinær generalforsamling kan til enhver tid indkaldes af bestyrelsen og skal indkaldes, når 7 medlemmer skriftlig indgiver begæring herom til bestyrelsen med dagsorden.
Nedlæggelse
§ 6.
Foreningen kan nedlægges, såfremt dette er besluttet på to på hinanden følgende generalforsamlinger. Et evt. overskud tilfalder en sygdomsbekæmpende organisation.
Vedtaget på generalforsamlingen den 11. marts 2014.